Kormányzati Hitelesítés Szolgáltató

  • DÁP eAláírás szolgáltatás

    2025-01-07 11:15

    A Digitális Állampolgárság Program (DÁP) keretében elérhető eAláírás keretszolgáltatás (a továbbiakban: Szolgáltatás vagy eAláírás szolgáltatás) háttérjogszabálya a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Dáptv.) és végrehajtási rendeletei.

    Az eAláírás szolgáltatás szolgáltatója a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (a továbbiakban: Szolgáltató)

    Kik számára érhető el?

    Azon állampolgárok számára, akik aktív felhasználói a Digitális Állampolgárság Programnak és rendelkeznek az ehhez szükséges mobiltelefonos applikációval.

    A Szolgáltatás használatát megelőzően szükséges megismerni és ennek tényét igazolva elfogadni az eAláírás szolgáltatáshoz tartozó Általános Szerződési Feltételeket, Bizalmi Szolgáltatási Szabályzatot- és Rendet, továbbá az adatvédelmi tájékoztatót. Az előző dokumentumok megtekinthetőek és elérhetőek az Információk / Szabályozási dokumentumok menüpont alatt. A fenti dokumentumok elfogadása a Szolgáltatásra vonatkozó, a Szolgáltatóval kötött szerződéskötésnek minősül, összhangban a Dáptv. 84. § (1) bekezdésében foglaltakkal.

    Minden regisztrált és alkalmazást használó állampolgár jogosult az alkalmazáshoz (mobiltelefonjához) aláíró kulcsot és tanúsítvány-szolgáltatást igényelni, amelynek segítségével hozható létre az elektronikus aláírás.

    Az eAláírás szolgáltatás díjmentesen érhető el és magánszemélyként használható, szerepkört nem tanúsít. 

    Milyen adatokat tartalmaz az aláírói tanúsítvány?

    Minden állampolgárnak egyedi tanúsítványa van, amely tartalmazza: név, DÁP azonosító és a Szolgáltató (NISZ Zrt.) megnevezését. 

    Meddig érvényes egy aláírói tanúsítvány?

    3 évig, amely lejáratát vagy idő előtti visszavonását követően újraigényelhető.

    Mobiltelefononként van lehetőség több tanúsítvánnyal rendelkezni?

    Nincsen.

    Mire lehet használni és milyen dokumentumokat lehet segítségével aláírni?

    A Szolgáltatás segítségével bármely .pdf kiterjesztésű dokumentum (mint például megállapodás, szerződés, egyéb nyilatkozat) aláírható elektronikusan, ha megfelel a Digitális Állampolgárság szolgáltató által közzétett további feltételnek is (például mérletkorlát). 

    A létrehozott aláírás minősített elektronikus aláírás, tehát Magyarországon teljes bizonyító erejű magánokirat létrehozására alkalmas, az Európai Unió tagállamaiban a kézi aláírással egyenértékű.

    Lehetőség van egy adott dokumentumon több aláírás elhelyezésére is. 

    Van-e valamilyen összeghatár, amely felett a Szolgáltatás az adott dokumentum aláírására nem használható?

    A Szolgáltatás bármilyen értékű tranzakcióhoz használható, viszont a Szolgáltató 50 000 000 Ft-ig vállal felelősséget minden esetben. 

    Az elektronikusan aláírt dokumentum hitelessége milyen módon ellenőrizhető?

    Az elektronikusan aláírt dokumentum hitelessége könnyedén ellenőrizhető a Kormányzati Elektronikus Aláírás-Ellenőrzés Szolgáltatás segítségével, amely díjmentesen érhető el a https://mo.hu/keaesz weboldalon keresztül.

    Egyéb fontos információk:

    • Figyelembe véve, hogy az eAláírás szolgáltatással joghatás kiváltására alkalmas elektronikusan megtett jognyilatkozat hozható létre, így az aláírói kulcsokat a telefon adta lehetőségek kihasználásával minden jogosultnak kiemelten védenie kell (telefonos jelszó, biometrikus azonosítás); azt harmadik féllel megosztani nem szabad.
      Amennyiben felmerül a gyanúja a visszaélésnek, abban az esetben gondoskodni kell a kiadott tanúsítvány visszavonásáról a telefonos mobilapplikáción vagy a https://dap.gov.hu felületen keresztül.

    A Szolgáltatással kapcsolatos további információ a Kormányzati Ügyfélvonaltól kérhető a 1818-as telefonszámon vagy a 1818@1818.hu e-mail címen keresztül.