Kormányzati Hitelesítés Szolgáltató

  • Önkormányzatok részére

    A sikeres megrendelés és a szolgáltatás megfelelő teljesítése érdekében kérjük, hogy előzetesen tekintsék át az alábbi tájékoztatót.

    Vannak ugyanis olyan kérdések, amelyeket a megrendelést megelőzően az Önök szervezetének szükséges átgondolnia, és ezek alapján az alkalmazandó űrlapokat is megfelelően elő kell készíteni.

                                                                                                                                        -------------------------

    Milyen tanúsítvány-szolgáltatásra jogosultak?

    Helyi önkormányzatok – amennyiben nem igényelnek Minősített Aláírást Létrehozó Eszközt (MALE), például USB tokent vagy chipkártyát – jogosultak díjmentes szolgáltatás igénybevételére. Ebben az esetben a megrendelő űrlapon az „e-ügyintézés célú tanúsítvány (KET)” lehetőséget kell kiválasztani.

    Nemzetiségi önkormányzatok díjmentességre – megfelelő jogszabályi rendelkezés hiányában – nem jogosultak. Számukra a megrendelő űrlapon az „Általános célú” lehetőség választható.

    Mindkét tanúsítvány a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. által nyújtott, minősített tanúsítvány-szolgáltatásnak minősül.

    Mi a különbség a Minősített Aláírást Létrehozó Eszközzel és a szoftveres megoldással kiadott tanúsítvány között?

    Minősített Aláírást Létrehozó Eszköz (pl. USB token vagy chipkártya) alkalmazása esetén:
    A tanúsítvány és a hozzá tartozó kulcs a fizikai eszközön (például USB token) kerül elhelyezésre. Az így létrehozott aláírás minősített elektronikus aláírásnak minősül, amely:

    • időbélyeggel ellátva írásbelinek minősül,
    • teljes bizonyító erejű,
    • nemzetközi felhasználás esetén a tagállamokban a kézi aláírással egyenértékű.

    Eszköz nélküli (szoftveres) tanúsítvány esetén:

    A tanúsítványt és kulcsot nem helyezik el fizikai eszközön. Az így létrehozott aláírás minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírás, amely:

    • időbélyeggel ellátva írásbelinek minősül,
    • Magyarországon teljes bizonyító erejű.

    FONTOS!  Bizonyos eljárások vagy ágazati jogszabályok előírhatnak kötelező alaki követelményt az alkalmazandó aláírás típusára vonatkozóan. Ezt az igénylő szervezetnek kell előzetesen mérlegelnie.
    A Szolgáltató e kérdésekben nem jogosult állást foglalni, ezért kérjük, hogy a szükséges aláírásfajtát előzetesen határozzák meg.

    Mi a különbség az elektronikus aláírás és az elektronikus bélyegző között?

    Az elektronikus bélyegző – az uniós jogszabályokkal összhangban – a dokumentum eredetét igazolja, vagyis azt, hogy melyik szervezet vagy jogi személy bocsátotta ki azt.
    Az elektronikus bélyegzővel történő hitelesítés tehát nem egy konkrét személyhez, hanem magához a szervezethez köthető.

    Fontos különbség van az elektronikus bélyegző és az elektronikus aláírás között.
    A választás attól függ, milyen célra és milyen eljárásban használják a hitelesítést.

    • Ha a hitelesítéshez szükséges annak igazolása is, hogy ki képviseli a szervezetet, vagyis a dokumentumnak egy konkrét személytől kell származnia, akkor elektronikus aláírás használata indokolt.
    • Ha viszont elegendő, hogy a dokumentum a jogi személytől, tehát a szervezettől származzon, és nem szükséges a képviselő személyének azonosítása, akkor elektronikus bélyegző alkalmazása megfelelő.

    FONTOS! Kérjük, előzetesen gondolják át, hogy szervezetük számára melyik megoldás szükséges!

    Időbélyeg-szolgáltatás is jár automatikusan a tanúsítvány-szolgáltatás mellé?

    A Szolgáltató külön megrendelés útján teljesíti az időbélyeg-szolgáltatásra vonatkozó kérésüket (lásd lentebb).

    Személyenként szükséges időbélyeg-szolgáltatást igényelni?

    Az időbélyegzés szolgáltatása szervezeti szintű, ezért annak igénylése nem személyenként, hanem adott szervezetként történik (elegendő tehát egy).

    A szolgáltatás szoftveres formában, adathordozón kerül átadásra. Az azon található telepítőfájl a szervezet részéről tetszőleges számú számítógépre telepíthető, azokra, amelyeken az időbélyegzés alkalmazására szükség van.

                                                                                                                                         -------------------------

    MEGRENDELÉS MENETE

    Aláíró tanúsítvány-szolgáltatás vonatkozásában:

    Tanúsítvány megrendelő űrlap

    Időbélyeg-szolgáltatásra vonatkozóan:

    Tanúsítvány megrendelő űrlap

                                                                                                                                        -------------------------

    A sikeresen kitöltött megrendelő Űrlapokat az alábbi dokumentumokkal együtt szükséges elküldeni az info@hiteles.gov.hu e-mail címre:

    • képviseletre jogosult személy aláírási címpéldánya,
       
    • törzskönyvi kivonat (vagy egyéb szervezetet igazoló hiteles dokumentum).

                                                                                    További kérdés esetén keressék Ügyfélkapcsolati Irodánkat!